Win-win-win med Carefund

10 april, 2015

0


Sebastian Fischer driver företaget Carefund

När Sebastian Fischers bästa vän gick bort i cancer förra året kände han att han ville göra någonting för att hedra hans minne och hjälpa andra som befinner sig i utsatta situationer. Resultatet blev Carefund – en marknadsföringsplattform där företag kan lägga ut produkter och tjänster till aktion och överskottet från försäljningen skänks till välgörande ändamål.

Än så länge är sajten en webbportal som driver trafik till online stores och på så sätt genererar inkomst som skänks till cancerfonden, men visionen är att ta upp kampen med företag som Tradera, Lets Deal och Groupon när det kommer till marknadsföring mot kunder.

Vi ska erbjuda ett mervärde som gör att företag vill välja oss över andra, det blir ett sätt för dem att jobba med CSR. Vi kan skapa en win-win-win-situation för alla – för företagen, för välgörenhetsorganisationerna och för kunderna, säger Sebastian.

Affärsidén är enkel men bra. Företagen skänker produkter och tjänster till Carefunds aktionssajt i marknadsföringssyfte mot att de får skicka ut ett erbjudande via Carefund till kunder som budar på deras varor. Kunderna köper varor som de är intresserade av och kan även välja vilken välgörenhetsorganisation som ska få ta del av deras vinst. Sebastian jämför Carefund med ”Musikhjälpen” på Sveriges Radio som en gång om året auktionerar ut varor till välgörande ändamål.

Men vi vill vara en kontinuerlig del av företags CSR-arbete och företagens förstahandsval när det kommer till att rikta kampanjer mot kunder. Det tjänar alla på i längden.

Det svåra är att veta hur stor andel av inkomsterna som Carefund ska låta gå tillbaka till företaget för att affärsidén ska bli bärkraftig. Egentligen vill Sebastian skänka 100 % till välgörenhet, men då måste han fortsätta jobba heltid vid sidan av för evigt och det blir inte hållbart i längden om han ska kunna utveckla verksamheten. Just nu är han inne på att sätta upp en lägstanivå av intäkterna som går till välgörenhet på ca 25 % under det första året, med målet att den egentliga procentandelen ska vara större och att andelen dessutom ska öka kraftigt under åren som kommer. Han vill också låta en auktoriserad revisor titta på verksamheten så att ingen kan misstänka att pengarna hamnar i orätta händer.

Vår trovärdighet är jätteviktig och jag vill inte lova mer än jag kan hålla, samtidigt som jag vill skänka så mycket som möjligt till välgörenhet, säger Sebastian.

Läs mer på www.carefund.se