Tough Road – en lektion i överlevnad

1 oktober, 2010

0



Centrum för Publikt Entreprenörskap stöttar ett nytt projekt som heter Tough Road – ett spel som handlar om att överleva i den globala handeln. Det är utvecklat av det danska företaget CoffeeRoad och Anneli Nilsson som är projektledare och Fairtrade-ambassadör vill nu ta konceptet till Sverige.

- Vi har hittat ett nytt sätt att sprida medvetenhet som ska inspirera gymnasielever och pedagoger att tänka aktivt och självständigt kring konsumentmakt och etisk konsumtion, säger hon.

I korthet är Though Road en spelversion av världshandeln med råvaran kaffe i centrum. Det är både nätbaserat och ett fysiskt rollspel och engagerar alla sinnen när man spelar. Förhoppningen är att eleverna som spelar ska förstå  de komplexa förhållandena som gör det svårt för fattiga bönder att övervinna fattigdom, men också få dem att förstå vikten av sin egen konsumentmakt genom att synliggöra de möjligheter till förändring som finns. Kika in på den danska versionen av spelet på www.toughroad.dk .